Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen zijn vaak fitnessoefeningen die we niet graag doen. Bij de meeste spieren in ons lichaam zien we direct een resultaat en dat werkt motiverend als we aan het trainen zijn. Als u bijvoorbeeld uw armen aan het trainen bent dan ziet u na de training dikke opgepompte armspieren, het snelle resultaat zet ons vaak aan om deze spieren meer te trainen dan onze buikspieren.

Als we buikspieroefeningen gaan doen zullen we eerst al het vet weg moeten trainen voor en om onze buikspieren heen. Pas als uw buikvet weg is en uw spieren voldoende gevormd zijn gaat u goed resultaat zien van uw buikspieroefeningen.

We willen allemaal het liefst een stevige en strakke buik hebben met een mooi sixpack. Maar helaas is een mooi sixpack niet voor iedereen weggelegd, om een mooi sixpack te hebben dient u hier ook een bepaalde aanleg voor te hebben.

Aandachtspunten bij buikspieroefeningen

Als we buikspieroefeningen gaan doen zijn er een aantal punten waar we op moeten letten. Om blessures te voorkomen en u op weg te helpen naar een goed resultaat zullen we u voorzien van enkele aandachtspunten voor de bekendste buikspieroefening “de sit-up”. Met de sit-up kunt u verschillende variaties doen zodat u al uw buikspieren kunt trainen.

  • Een goede ademhaling is erg belangrijk tijdens uw buikspieroefeningen. Zorg er voor dat u uitademt bij het omhoog komen en uitademt bij het omlaag gaan met uw lichaam. Een goede ademhaling zorgt er voor dat u de oefening langer kunt uithouden. Ook geeft u uw spieren op het juiste moment extra zuurstof en voorkomt u verzuring van uw spieren tijdens de buikspieroefeningen.
  • Zorg er voor dat uw onderrug tijdens de gehele oefening tegen de rond aan blijft. Door u onderrug tegen de grond aan te houden voorkomt u dat u uw lichaam met uw rug omhoog gaat trekken. U dient uw lichaam vanuit uw buikspieren omhoog te trekken en niet vanuit uw rug.

Buikspieren trainen

Als u uw buikspieren aan het trainen bent dan dient u de buikspieroefeningen te blijven doen totdat u echt niet meer verder kunt. De laatste paar oefeningen die doet zijn het zwaarste en moeten echt uit uw tenen komen, deze laatste oefeningen hebben het meeste effect op uw spieren. Probeer dus altijd nog een paar oefeningen extra te doen als u eigenlijk al op uw limiet zit.

Zwaarder trainen

U kunt uw handen achter uw hoofd doen bij deze bukspieroefening, hierdoor wordt de oefening zwaarder en zult u sneller resultaat hebben. Let hierbij wel op dat u niet aan uw hoofd gaat trekken met uw handen om uw lichaam omhoog te krijgen. U kunt uw handen het beste net achter uw hoofd houden in plaats van tegen uw hoofd aan, op deze manier kunt u ook niet aan uw hoofd trekken.

U kunt bij deze buikspieroefening ook uw benen plat naar 1 kant toe leggen. Door u benen naar een kant te leggen traint u uw schuine buikspieren. Als u een goed resultaat wilt dient u alle vlakken van uw buikspieren te trainen.

Buikspieren en afvallen

Als u wilt afvallen dan zijn buikspieroefeningen waarschijnlijk niet het beste wat u kunt doen. Buikspier oefeningen zijn wel goed om de vorm van uw buik te krijgen zoals u het wilt. Bij buikspieroefeningen worden wel calorieën verbrandt maar dit zijn er niet genoeg om echt van af te vallen. Gebruik buikspieroefeningen om uw buik in een mooie vorm te krijgen tijdens en nadat u het gewicht aan het verliezen bent.

Copyright 2017 fitness-sport.nl