Loopband

Loopband

De loopband, sommige mensen gaan er altijd op als ze gaan hardlopen en andere mensen proberen hem weer het liefst elke keer te ontwijken. Toch is de loopband een heel effectief apparaat, zeker als je wat wil afvallen of een betere conditie wilt ontwikkelen.

Maar het is een misvatting dat je goed moet kunnen hardlopen om op de loopband te gaan fitnessen. Je hoeft namelijk niet meteen als een marathonloper op de loopband te gaan staan. Je kunt zelf een schema bedenken wat voor jou goed werkt. En je kunt dus ook je eigen tempo bepalen.

Bij sommige fitness centra is de loopband al snel bezet. Zeker ’s avonds. Dit komt dan meestal omdat ze maar weinig loopbanden ter beschikking hebben. Digt heeft vooral te maken met geld, een goed loopband is namelijk nogal een dure investering.

Tempo

Een van de belangrijkste onderdelen van de loopband, het tempo. Gelukkig kun je deze zelf bepalen. Als je dus nog nooit hebt hardgelopen kun je rustig aan beginnen, bijvoorbeeld op looptempo, 5 km per uur. Vanuit hier kun je het tempo rustig aan opvoeren om te zien welk tempo je nog kunt bijhouden. Gaat het je te snel? Dan kun je het tempo weer omlaag schroeven of desnoods op de STOP knop drukken.

Hellingen

Bij een loopband kun je er ook voor kiezen om te doen alsof je een helling op loopt. De loopband zal dan schuin omhoog gaan. Op deze manier wordt het lopen zwaarder, waarmee je dus meer van jezelf vraagt en een betere conditie kunt opbouwen en meer kcal zult verbranden. Je zult dit ook voelen aan je kuiten. Ook hier geldt weer, bouw dit rustig aan op. Als je in 1 keer de loopband heel schuin zet is de kans erg groot dat je je kuiten opblaast en 2 dagen spierpijn hebt, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Programma

Op een loopband kun je een programma instellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een langdurige trainen te doen, maar ook om een interval programma te volgen. Bij de eerste loop je dus een constant tempo en bij de tweede zul je af en toe even gaan versnellen. Dit leidt weer tot een hartslagverhoging, wat weer goed is voor het opbouwen van conditie. En je kunt nog voor vele andere opties kiezen, bijvoorbeeld om af en toe tegen een helling aan te lopen.

Hartslag

Als je al een paar weken naar de sportschool gaat en elke week op de loopband gaat, kun je mooi bijhouden of je conditie al verbeterd is. Je kunt kijken of je hartslag al minder is als je hetzelfde tempo loopt. Als je hartslag namelijk hoger is, betekent het dat je lichaam er meer moeite mee heeft. Het is dus waarschijnlijk dat je hartslag geleidelijk aan wat minder zal worden, wat voor jou dan dus een bevestiging is dat je vooruitgang hebt geboekt. En je kunt het natuurlijk ook aan jezelf merken, je zult merken dat je het gemakkelijker en langer vol kunt houden.

Copyright 2017 fitness-sport.nl