Hardlopen coopertest

Hardlopen coopertest

Hardlopen kan hartstikke leuk zijn. Maar er zijn nog veel meer voordelen om te gaan hardlopen. Naast dat het hartstikke leuk kan zijn is het ook nog eens hartstikke goed voor je conditie. En voor mensen die af willen vallen is hardlopen een van de beste sporten om kcal te verbranden.

Verder is hardlopen goedkoop. Het enige wat je nodig hebt zijn een paar hardloopschoenen en wat sportieve kleding en je kunt al gaan hardlopen. Al het andere is bijzaak, zoals een sporthorloge.

En hardlopen kan op elk moment van de dag. Het is geen teamsport, dus als je een keer een dag niet kan gaan hardlopen kun je het verplaatsen naar de volgende dag. Vindt je het niet leuk om alleen te hardlopen? Dan kun je natuurlijk ook in een groep of met een vriend of vriendin gaan hardlopen.

Uitdaging

Veel mensen die gaan hardlopen willen graag bijhouden of ze vooruitgang boeken. Naast dat je wilt dat je hardlopen leuk vindt, wil je natuurlijk ook zien en merken dat je conditie vooruit gaat en wellicht ook dat je wat kilo’s af valt. Er zijn meerdere manieren om te kunnen testen of je conditie vooruit is gegaan. Een van deze manieren is de coopertest.

De coopertest

De coopertest is een loop bedoeld voor hardlopers om te kunnen zien hoe hard ze kunnen hardlopen. Dit is een goede manier om bij te kunnen houden of je conditie vooruit is gegaan. Als je bijvoorbeeld de eerste keer een coopertest hebt gehouden zou het zo moeten zijn dat de volgende keer (3 weken later bijvoorbeeld) je de coopertest beter aflegt.

12 minuten

De meest bekende vorm van de coopertest is de test waarbij je 12 minuten moet gaan hardlopen. De bedoeling is om tijdens deze 12 minuten een zo hoog mogelijke afstand af te leggen. De test is ontworpen door Kenneth Cooper, daar dankt de Cooper test dus ook zijn naam aan.

Het houden van de coopertest

Er zijn verschillende manieren waarop je de coopertest kunt houden. Je kunt de coopertest bijvoorbeeld houden op een loopband in het fitness centrum, maar je kunt de coopertest ook buiten houden. Er zijn verschillende parken in Nederland waar een speciale route is gemaakt waar je de coopertest kunt houden. Hierbij is dan bijvoorbeeld een rondje van 1 km gemaakt en tijdens dat rondje staat elke 100 meter aangegeven. Tijdens het hardlopen moet je dan dus bijhouden hoeveel rondjes je hebt gelopen en van het laatste niet afgeronde rondje kun je dan kijken hoeveel meter je hiervan gelopen hebt. Dit kun je bij elkaar optellen en dan weet je hoeveel meter je tijdens de 12 minuten hebt gelopen. Er zijn meerdere tabellen waarop je kunt aflezen of je een goede conditie hebt afhankelijk van de prestatie van je coopertest. Mannen moeten bijvoorbeeld weer een betere afstand afleggen als vrouwen om de stempel ‘goede conditie’ te krijgen (dit heeft natuurlijk weer te maken met het feit dat mannen meer spiermassa hebben).

Copyright 2017 fitness-sport.nl