Fitness schema

Fitness schema

Als je gaat fitnessen is het volgen van een schema soms een goed plan. Een schema kan je hou vast geven en ervoor zorgen dat je het fitnessen volhoudt, terwijl je anders misschien allang had opgegeven.

Als je een fitness schema volgt kun je ook bijhouden of je progessieve boekt. Na enkele weken kun je het schema er eens bijpakken wat je de eerste week hebt gevolgd. Dit is heel goed voor je motivatie. Op deze manier kun je zien of je jezelf verbeterd hebt.

Hier kun je weer meer kracht en doorzettingsvermogen van krijgen, waardoor het fitnessen nog makkelijker en leuker voor jezelf zal worden.

Volhouden

Een van de lastigste dingen voor mensen die voor het eerst gaan fitnessen is het volhouden hiervan. Zeker als je alleen gaat fitnessen. Als je met zijn 2-en gaat kun je je nog aan de ander optrekken. In je eentje ben je meestal toch eerder geneigd om niet te gaan en in plaats daarvan bijvoorbeeld lekker op de bank te gaan hangen. De kans is dan erg groot dat je na een week of 2 nooit meer in de sportschool te vinden bent. Een goede manier om dit tegen te gaan is door een fitness schema te gaan volgen.

Een schema

Ieder persoon is anders en iedereen zal met een andere bedoeling naar de sportschool gaan. Jongens zullen over het algemeen vaak spiermassa willen kweken, terwijl meiden vooral gaan fitnessen voor een strak figuur. Jongens zullen dus meer aan krachtoefeningen willen doen, terwijl meiden meer cardio zullen gaan doen. Hierop moeten de fitness schema’s natuurlijk worden aangepast. Er moet voldoende variatie zijn om het leuk en afwisselend te houden. Ook moeten er genoeg rustpauzes aanwezig zijn, zodat je je spieren niet meteen zult overbelasten. Bij krachtoefeningen moet je denken aan oefeningen met gewichten, vooral de armen. Bij cardio kun je denken aan oefeningen als op de loopband, de fiets en de crosstrainer.

Schema opvoeren

Als je je aan je schema houdt is het natuurlijk logisch dat je telkens iets beter zult worden, het langer vol kunt houden en meer aankan. In het begin ben je misschien helemaal moe na 5 minuten op de loopband te hebben gestaan, maar na een week of 3 kun je dit ineens 15 minuten lang volhouden. Heb je in het begin nog moeite met 5 kg te tillen, na 2 maanden kun je 15 kg tillen en de oefening 2 keer achter elkaar volhouden. Dit moet natuurlijk ook wel, want als je niet vooruit zou gaan, zou het natuurlijk geen motivatie zijn om door te gaan met het fitnessen.

Eigen invulling

Na verloop van tijd zul je meer te weten komen over fitnessen, maar ook over jezelf. Je zult er achter komen welke oefeningen voor jou werken, waar je moeite mee hebt en waar je dus misschien extra aandacht aan moet besteden. Kijk dus goed naar jezelf en wat je aankan en pas je schema hier op aan, eventueel natuurlijk in overleg met je fitness begeleider.

Copyright 2017 fitness-sport.nl