Fitness oefeningen

Fitness oefeningen

Fitnessen kan heel gevarieerd zijn, voo iedereen zijn er wel leuke oefeningen te doen. Het ligt er met net aan wat je graag wilt doen en met welke reden je naar de fitness toe gaat.

Doe je vooral aan fitness omdat je af wilt vallen? Of wil je graag wat extra spiermassa kweken voor wat meer zelfvertrouwen en om beter in de smaak te vallen bij de meisjes? Of ga je juist samen met iemand naar de fitness, vooral omdat je dit zo gezellig vindt?

Op basis van je reden en je doel kun je kijken naar welke fitness oefeningen voor jou geschikt zijn.

Krachtoefeningen

Een fitness zaal is meestal in 2 delen opgedeeld, namelijk een cardiodeel en een deel waar je krachtoefeningen kunt doen. Bij krachtoefeningen kun je denken aan het trainen van elke spiergroep in je lichaam. Buik, armen, benen, rug, noem het maar op. Meestal bevinden zich vooral veel jongens in het krachtgedeelte. Er zijn verschillende apparaten en gewichten waar je mee aan de slag kunt. Voor iedereen is een ander gewicht weer beter om mee te trainen. Een lange boom van 2 meter die 130 kilo weegt en al meer dan 30 jaar fitnesst kan waarschijnlijk met gemak 80 kg naar boven tillen met zijn armen. Maar voor een magere jongen die net begint en nog weinig spiermassa heeft is dit weer veels te zwaar. Met 80 kg zou die zich alleen maar blesseren. Deze jongen doet er dan dus verstandig aan om bijvoorbeeld te beginnen met 20 kg en het vanuit dat gewicht op te bouwen.

Cardio

Naast het krachtgedeelte heb je dus ook nog een cardio gedeelte. Bij cardio moet je denken aan de loopband, fietsen, de crosstrainer, roeien, dat soort apparaten. Het verschil tussen cardio en krachttraining is dat je bij krachttraining vooral spiermassa ontwikkeld en dat het korte intensieve oefeningen zijn. Cardio is meer bedoeld om conditie op te bouwen en duurt langer.

Cardio apparaten

We zullen hier een paar cardio apparaten doornemen. Als eerste de loopband. Hiermee kun je hardlopen natuurlijk. Je kunt je snelheid aanpassen en vaak ook nog een helling kiezen. Je kunt kiezen wat voor soort programma je wilt, bijvoorbeeld een schema met afwisseling of wil je juist constant hetzelfde tempo. Dan hebben we natuurlijk ook nog de fiets. Ook hier kun je weer alles instellen, net als bij de loopband. De crosstrainer, ook hier kun je weer alles instellen. Je kunt trouwens ook achteruit crosstrainen. Bij cardio kun je vaak ook nog tv kijken of lekker een muziekje luisteren. Op deze manier hoef je niet naar de muren te gaan staren, wat het toch al snel een beetje saai zou maken.

Afwisseling

Als je gaat fitnessen is het vooral belangrijk om genoeg afwisseling te houden. Dit is om meerdere redenen. Ten eerste train je hier meer onderdelen mee van het lichaam, op deze manier voorkom je dat je bovenlijf zich bijvoorbeeld perfect ontwikkeld, maar dat je benen er slungelig onder blijven hangen. Ten tweede is afwisseling belangrijk om ervoor te zorgen dat je het fitnessen niet saai gaat vinden.

Copyright 2014 fitness-sport.nl